Volg ons! Bekijk ons op Facebook Bekijk ons op YouTube

Sensationele en historische zege op Ajax

Sensationele en historische zege op Ajax

Wat een geweldige seizoensopener! Heracles verslaat de voor velen topfavoriet voor de titel Ajax met 2-1. Wie had dat verwacht? Het was bovendien een historische overwinning, want voor de laatste zege van Heracles op Ajax in de competitie moeten we meer dan een halve eeuw teruggaan, die dateert namelijk uit 1965. 

Het was de overwinning van het collectief, dat een enorme vechtlust en teamspirit aan de dag legde. Toch was het niet moeilijk om ook twee absolute uitblinkers aan te wijzen: Bram Castro en Brandley Kuwas. De eerste verrichtte spectaculaire reddingen, tjonge jonge wat mogen we blij zijn dat hij gebleven is, de tweede bereidde de eerste goal voor en maakte op sublieme wijze de winnende treffer.

Zoals verwacht lag het initiatief vanaf het begin bij Ajax, en dat bleef het ook 90 minuten lang. De eerste echte kansen waren echter voor Heracles, In de tiende minuut dwong Kuwas Ajax-keeper Onana om gestrekt te gaan, in de 17e minuut had Brahim Darri na het uitkappen van twee Ajacieden de openingstreffer op de pantoffel, maar zijn inzet was te slap. In het laatste kwartier van de eerste helft drong Ajax echter heel nadrukkelijk aan.  Heracles hield stand maar kwam zelf nauwelijks tot een enigszins dreigende aanval, de ballen werden naar voren gerost waarna Ajax opnieuw een aanval mocht opbouwen. De Amsterdammers hadden bij rust 77% balbezit gehad, 

In het tweede bedrijf draaide Ajax Heracles nog meer de duimschroeven aan. Dijks zag een schuiver op de paal van Castro's doel belanden. Na tien minuten wist Younes Tim Breukers, die tot dan toe verdedigend goed werk had geleverd maar vlak daarvoor geblesseerd was geraakt, van zich af te schudden om de bal af te leggen op de aanstormende Ziyech die de bal onhoudbaar voor Castro in het doel joeg, 0-1. Heracles wankelde, de 2-0 hing in de lucht, maar Ajax ging slordig met de kansen om.

Vanuit een omschakelmoment belandde de bal nog geen tien minuten na de openingstreffer bij Kuwas die vanaf de middenlijn een spurt inzette richting de achterlijn en laag voorgaf op de mee naar voren gekomen Paul Gladon, die met een knappe voetbeweging langs verdediger De Ligt en doelman Onana binnen tikte. Een echte Gladon-goal bracht Heracles plots op gelijke hoogte. Het publiek veerde op en ging ineens weer vol passie achter de zwart-witten staan. Heracles ging brutaler voetballen, combineerde goed, Joey Pelupessy en de voor Reuven Niemeijer ingevallen Jamiro Montero zaten de Ajacieden op de huid, het doel van Ajax werd met schoten van vlak buiten de zestien onder vuur genomen en de 2-1 leek dichterbij dan de 1-2. En die treffer kwam ook, van de voet van de briljante Kuwas die tegenover twee tegenstanders de bal loepzuiver in de verre hoek krulde. 

Daarna was het nog een tijd billenknijpen. Ajax trainer Keizer bracht Klaas Jan Huntelaar nog binnen de lijnen, maar net als tegen Nice was er voor hem geen heldenrol weggelegd. Het zat ook mee, dat moet ook gezegd, want o wat was Ajax een paar maal dicht bij de gelijkmaker. Maar Castro hield zijn doel, zij het soms met kunst en vliegwerk schoon. Wat een seizoensopener.

Of de uitslag wat zegt over de sterkte van het nieuwe Heracles? Nee. Daarvoor was het eigenlijk een te eenzijdige wedstrijd. Ook Stegeman erkende op de persconferentie dat hij niet echt goed kon inschatten waar het elftal stond. Maar deze overwinning is natuurlijk wel een geweldige opsteker. En wat ons ook goed moet stemmen:  nieuwelingen als Jeff Hardeveld en Monteiro, en misschien in iets mindere mate Van Hintum, maakten een puike indruk.

Voor een fotoverslag ga naar FOTOVERSLAGEN

 

Reacties:


geplaatst op: 15-08-2017 20:15:24
Naam: Humphrey
Reactie:
Paniek om niets, gelukkig, het ziet er naar uit dat PSV voor doelman Room van Vitesse gaat ipv onze Bram. Nog 16 dagen te gaan, dan zijn we voorlopig even verlost van de ellende transferdeadline. De competitie is al begonnen en nog kunnen er spelers verkassen. Te idioot voor woorden en dat heeft niets met fair play (waar de UEFA prat op gaat) te maken. In Engeland, waar de gekte is ontstaan, is men nu bezig om er van af te stappen. Alleen transfers vr aanvang van de competitie.


geplaatst op: 14-08-2017 22:29:42
Naam: A3b
Reactie:
Eens met de reactie van Jales, nog toevoegend dat Blom bepaald niet in ons voordeel floot, dus verdiende overwinnning.

Castro naar PSV hoop ik toch niet, maar denk het ook niet, hij heeft al eerder daar gespeeld onder minder prettige omstandigheden.
Bovendien, bij ons speelt hij en daar is hij reserve.. ik zou hem als bestuur nooit laten gaan. Kost je heel veel punten!!


geplaatst op: 14-08-2017 21:18:24
Naam: Humphrey
Reactie:
Deze eventuele transfer zou Bram gegund worden, maar voor ons als supporters zou het een drama zijn! Er is verdedigend al teveel verkocht en dan weer een van de beste spelers weg! Hoe belangrijk hebben we zaterdag wel gezien. Ik heb zelfs gezien dat Bram de baas in het 5 meter is, dat was vorig seizoen toch wel anders.


geplaatst op: 14-08-2017 17:14:19
Naam: spotter
Reactie:
PSV is naarstig op zoek naar een opvolger voor de vertrokken Remko Pasveer en is daarbij uitgekomen bij Heracles, waar Bram Castro momenteel het doel verdedigt. Dit meldt het Eindhovens Dagblad.


De Belg stond al eerder onder contract bij PSV en lijkt daarom in het plaatje te passen. Daarnaast heeft de doelman eerder al laten weten graag dichter bij huis te willen voetballen, omdat hij zijn familie dan meer kan zien.
PSV moet na het wegvallen van tweede doelman Luuk Koopmans terugvallen op hele jonge en onervaren keepers en zouden daarom graag een wat meer ervaren doelman willen aantrekken.
In paniek raken hoeven we overigens nog niet. Er zijn meerdere doelmannen in beeld in Eindhoven. Zo zouden Eloy Room (Vitesse) en Sergio Padt (Groningen) ook prima opties zijn voor de Eindhovenaren.


geplaatst op: 14-08-2017 11:45:06
Naam: Jales
Reactie:
Zouden die mensen die op dit forum reageren onder de namen Hans, Eduard, DBB en natuurlijk Herman, allemaal van een mooie vakantie genieten, ver van Internet, of zijn ze helemaal sprakeloos (woordeloos) van het prachtige resultaat van Heracles afgelopen zaterdag?
Wie het weet mag het zeggen.


geplaatst op: 13-08-2017 20:42:51
Naam: Humphrey
Reactie:
Wat een eer voor mij Roepiroepi, ik ga er van blozen


geplaatst op: 13-08-2017 20:13:21
Naam: Roepieroepievogel
Reactie:
Denk je nu echt Humphrey dat ik denk dat ik de spelers op scherp zet, de enige die ik telkens op scherp zet ben jij


geplaatst op: 13-08-2017 14:29:52
Naam: Humphrey
Reactie:
Nog even een opmerking naar Roepiroepivogel " zo ik heb de speler toch maar even op scherp gezet 😉" Denk je nu werkelijk dat onze spelers, trainers en bestuurders onze onzin (ook van mijzelf 😉) lezen wat er hier allemaal staat😀😀😀 Dat op scherp zetten heeft geen enkele impact gehad, mooie vogel😊


geplaatst op: 13-08-2017 12:52:27
Naam: Jales
Reactie:
Verdiende en gelukkige overwinning met in de spotlights: Uiteraard Kuwas en Castro, maar ook Hardeveld. De in de 2e helft ingevallen Monteiro vond ik ook sterk, vooral door zijn aanvallende stijl. Pelupessy is het lieverdje van de club , maar was weer veels te lief in de duels, ook gisteravond.


geplaatst op: 13-08-2017 10:20:16
Naam: patrick
Reactie:
Wie had dit gedacht ? Vooraf werd er gevreesd, vooral na de matige voorbereiding. Was het niet de achterhoede die zo lek als een mandje was ? Gisteren stond de laatste linie heel aardig, een compliment voor alle 4 en voor Castro. Op het middenveld liet Pelupessy zich als een ware aanvoerder zien, door het geheel op sleeptouw te nemen. Minpuntje vond ik Van Ooijen, die geregeld balverlies leed op gevaarlijke omschakelmomenten. Met Monteiro hebben we volgens mij weer een nieuw pareltje, een genot om naar deze vechtersbaas te kijken. Voorin had Kuwas een belangrijk aandeel met een assist en een prachtig doelpunt, alhoewel hij volgens mij nog veel beter kan. Gladon moet je niet vergelijken met Armenteros. Toch speelde hij goed en maakte een doelpunt, die niet makkelijk was. Een echte spitsengoal. Darri maakte niet veel klaar daar voorin. Hopelijk geeft deze zege vertrouwen voor de toekomst, want laten we eerlijk zijn: het voetbal is nog niet wat het zijn moet. Is ook niet gek natuurlijk met een flink aantal andere spelers. Op naar Heerenveen!!


geplaatst op: 13-08-2017 03:51:04
Naam: Felix Hengelo
Reactie:
Gevochten als leeuwen! Drie punten die ik absoluut niet had ingecalculeerd.
Maar het belangrijkste: Ik zag een elftal dat minimaal top 12 speelt dit jaar. Toch knap hoe we dat al 12 jaar voor mekaar krijgen; de beste spelers weg, nieuwelingen scoren en gewoon weer presteren! Petje af!


geplaatst op: 13-08-2017 02:46:05
Naam: Humphrey
Reactie:
Ja Wim hik....hik iets te diep in het glaasje gekeken...hik. Maar goed wat is jou bijdrage op dit forum over deze wedstrijd dan? Naar een ander kijken en commentaar geven.....😬


geplaatst op: 13-08-2017 01:18:21
Naam: wim
Reactie:
Drink niet teveel Humphrey je hebt al problemen om goed te schrijven en de namen van spelers correct te schrijven.


geplaatst op: 13-08-2017 01:04:32
Naam: Roepieroepievogel