Volg ons! Bekijk ons op Facebook Bekijk ons op YouTube

Moeten we nog wel verder met kunstgras?

Moeten we nog wel verder met kunstgras?

De aanvoerders van de twaalf Eredivisie-clubs die niet op kunstgras spelen, hebben donderdag namens de spelersvakbond VVCS een verklaring uitgegeven waarin ze zich uitspreken tegen het spelen van duels op kunstgras..

De afgelopen jaren neemt de kritiek op de kunstgrasvelden steeds meer toe. Feyenoord pleitte zelfs voor een verbod op het spelen op deze ondergrond. Woensdag stemden de Rotterdammers nog tegen de nieuwe opzet van de Eredivisie omdat er geen afspraken werden gemaakt over een verbod op kunstgras.

'Alle technische vaardigheden zoals passen, trappen, aannemen zijn anders op kunstgrasvelden. Daarnaast vind ik kunstgras competitievervalsing, omdat clubs er dagelijks op trainen en de uitspelende ploeg eens in de zoveel tijd met kunstgras wordt geconfronteerd', aldus FC Utrecht-captain Willem Janssen.

VVCS (Vereniging Van ContractSpelers) directeur Danny Hesp begrijpt de spelers. 'Voetballen op kunstgras verandert het spel en beïnvloedt de ontwikkeling van het Nederlands voetbal op een negatieve manier. We moeten met zijn allen deze ontwikkeling stoppen en beginnen om de Eredivisie kunstgrasvrij te maken. Met dit statement willen we de discussie aanwakkeren om samen met alle betrokkenen tot de beste oplossing te komen voor het Nederlandse topvoetbal.'

In de verklaring stellen de aanvoerders de KNVB en de clubs voor een verbod op kunstgras op te nemen in de licentievoorwaarden. De captains van de zes Eredivisie-clubs die op kunstgras speelden wilden 'om hen moverende redenen geen medewerking verlenen.'

Vaak stappen clubs om financiële redenen over op kunstgras. 'De VVCS is zich bewust van de financiële implicaties die dit verbod met zich meebrengt. Een mogelijke oplossing is het opzetten van een fonds dat het voor clubs mogelijk maakt om over te stappen naar een natuurlijk grasveld', meldt de vakbond.

Bekijk het manifest hier

Reacties:


geplaatst op: 28-05-2017 01:30:49
Naam: klaas
Reactie:
pas veranderen als de zgn topclubs bereidt zijn ook de TV gelden EERLIJKER te verdelen. Nr 18 dient net zoveel te krijgen als nr 1. dit functioneert prima in Engeland en Duitsland.


geplaatst op: 20-05-2017 18:51:58
Naam: Nicky
Reactie:
Lekker laten liggen die kunstgrasmat, heerlijk als de topclubs weer met de pest in richting het Polman Stadion komen. Alles onder het mom van: "Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet". Ze kunnen in ieder geval niet zeuren over het feit dat er niet gemaaid is, en voor de kinderen is het een groot feest!


geplaatst op: 19-05-2017 18:39:34
Naam: Humphrey
Reactie:
Laten we elkaars mening respecteren heren. Ophouden Derksen en co. na te praten DDB! De man is een opinie maker en probeert de voetballerij met al zijn uitspraken te benvloeden. Ik heb hem enkele jaren geleden nog horen zeggen dat, door de ontwikkeling van kunstgras, dit fenomeen niet meer is tegen te houden in het moderne voetbal. Hij ging zelfs verder door te stellen dat het voor de Arena ook wel eens goed zou zijn. Omdat ze daar geen fatsoenlijk natuurgras veld konden onderhouden. En nu, nu we in Europa matig presteren en het niveau tanend is, komt het door kunstgras en deugd er niets meer van!

Er gaat voorlopig niets gebeuren, mede omdat de KNVB de clubs vrij laat in haar keus. Maar lang zal het niet duren dat kunstgras er af gaat, want wat de KNVB nu zegt kan over een jaar wel weer anders zijn, mede omdat het bestuurlijk een janboel is daar in Zeist.

Voor Heracles zou het verstandig zijn om nu al afspraken met de bond te maken als ons nieuw verwarmde kunstgrasveld onverhoopt na n seizoen er weer uit moet.



geplaatst op: 19-05-2017 14:36:23
Naam: DDB
Reactie:
Je snapt er echt niks van Watte. Voor kinderen is het geweldig. Die kunnen in de winter mooi door trainen. Die hebben allemaal jeugd teams. Daar kun je geen geweldige velden voor bij houden. Maar een club als Heracles wat geen eens jeugd heeft kan toch godverdomme wel een normaal veld onderhouden.


geplaatst op: 19-05-2017 14:34:30
Naam: DDB
Reactie:
Hahahahahahahahhahahahahahahah Watte ga toch weg man. Kunstgras is niks, wordt niks en was ook niks. Amateurclubs trainer erop ja. Je zegt het al AMATEUR. Als Heracles geen normaal grasveld aan kan leggen zijn ze betaald voetbal onwaardig. In elk land kunnen ze normale grasvelden aan leggen behalve in dit kut land, terwijl wij een geweldig klimaat ervoor hebben.


geplaatst op: 19-05-2017 13:38:22
Naam: WATTE
Reactie:
Ik vind het dikke onzin om kunstgras te verbieden. Het is juist de toekomst.
Alle jeugd spelers trainen en spelen 80% van hun wedstrijden op kunstgras. En dit wordt alleen maar meer!
Bijna alle amateurclubs hebben kunstgras.

Als de KNVB kunstgras wil verbieden, moeten ze niet komen met een non-argument van onze jeugd komt in europa niet meer mee omdat 6 profclubs kunstgras hebben. Dan een geheel verbod, ook bij alle amateurclubs. Maar dat is gezien de beperkte ruimte (geografisch en financieel) niet mogelijk.



geplaatst op: 18-05-2017 17:03:02
Naam: Gerrit Lohuis
Reactie:
Bij topvoetbal past geen kunstgras. Een hybride mat zou de ideale oplossing zijn voor Heracles.


geplaatst op: 18-05-2017 16:37:30
Naam: Hans
Reactie:
Wat ik al schreef,het is nu tijd om terug te gaan naar gewoon een fijne grasmat....hoort eigenlijk ook bij een 114 jarige traditieclub.
Alle ingredinten zijn aanwezig,grote voorvechter Smit is weg,niet meer afhankelijk van Ten Cate,en aangezien we komend seizoen nog maar 1!! elftal hebben kunnen de boys prima bij ON of Lap trainen.
Nu doorpakken en terug naar het echte voetbal...heb het altijd het enige minpunt van ons cluppie gevonden.


geplaatst op: 18-05-2017 16:22:15
Naam: Humphrey
Reactie:
Mooi zo'n onderzoek bij de clubs. De 12 eredivisie aanvoerders die vr afschaffing zijn spelen allen op natuurgras. De 6 overige aanvoerders van de 'kunstgras clubs' hebben geen medewerking verleend aan dit manifest. Zou het door hun zelf zijn ingegeven of omdat ze het niet van hun clubs mogen? Ik denk het laatste omdat er voor de clubs een groot commercieel belang achter zit.

Ik sta er dubbel in. De roep om het kunstgras er uit te gooien wordt steeds groter, maar dat moet niet de maatstaf zijn om het dan maar te doen! Ook de onzin dat ons voetbal daardoor minder is geworden is grote kul ! Ja het is m.i. minder geworden omdat wij hier niet de beste voetballers kunnen houden. De verdeling van het grote geld is de hoofdoorzaak. Ik heb gelezen dat de promovendus (mogelijk de club van Jaap Stam) in Engeland aan het begin van de competitie 200 miljoen aan TV geld, kan aftikken. Terwijl wij 67 miljoen met alle clubs moeten verdelen!

Wij zijn een land van compromissen, ik zou dan zeggen, gooi er een hybride mat in. Ik zou daarom als Heracles zijde dan maar even wachten met de aanleg van een verwarmde kunstgrasmat. De aversie tegen een volledig kunstgras veld neemt steeds meer toe en is niet meer af te stoppen.


Reageren: